W czasopiśmie Zabezpieczenia pojawił się nasz nowy artykuł „Agencje ochrony wybierają systemy alarmowe pracujące w chmurze„. Powstał on na podstawie przemyśleń dotyczących kierunków rozwoju systemów alarmowych, które mogliśmy zaobserwować w trakcie targów ISC WEST w USA, IFSEC w UK, czy Security Essen w Niemczech.
Systemy alarmowe pracujące w chmurze
Odbyte podróże, rozmowy z głównymi graczami rynkowymi oraz raporty badań branżowych pokazują jednoznacznie, że zmieniają się potrzeby klientów, jeśli chodzi o usługi monitorowania alarmów. Dzisiejszy klient ma zaspokojone podstawowe potrzeby bezpieczeństwa i poszukuje komfortu oraz wygody. Taka sytuacja powoduje, że nie chce korzystać z tradycyjnego systemu alarmowego. Woli wybierać rozwiązania, które integrują zamki, domofony, termostaty czy włączniki elektryczne. Oczekuje przy tym, że będzie mógł w prosty sposób zarządzać tymi systemami zdalnie z telefonu, niezależnie czy będzie w domu, pracy czy na wakacjach. Takie możliwości posiadają tylko systemy alarmowe pracujące w chmurze.
To powoduje, że producenci systemów alarmowych oraz usługodawcy zajmujący się monitorowaniem alarmów muszą modyfikować swoje rozwiązania, aby sprostać nowym oczekiwaniom. Z tego powodu systemy alarmowe integrują elementy Smart Home a firmy zajmujące się monitorowaniem alarmów uruchamiają usługi zdalnego sterowania monitorowanymi alarmami.
Badania rynkowe dot. rozwoju systemów alarmowych
W branży pojawiło się nowe określenie Connected Monitoring. Nawiązuje ono do megatrendu Conneted Living / Connected Home oraz powiązanych trendów Smart Home i Remote Monitoring. Określenie Connected Monitoring pojawia się w raportach branżowych jako przeciwieństwo tradycyjnego monitoringu alarmów. Nowe usługi monitorowania online (Connected Monitoring) rozwijają się z dynamiką ponad 30% wzrostu rok do roku. Oznacza to, że w ciągu ok 10-12 lat nowe systemy alarmowe pracujące w chmurze zastąpią rozwiązania tradycyjne.
Nowe systemy alarmowe online szansą dla firm ochrony
Polski rynek ochrony fizycznej zmienia się błyskawicznie. Wzrost kosztów pracy powoduje wzrost kosztów usług ochrony, w tym usług monitorowania alarmów. W efekcie klienci szukają rozwiązań alternatywnych i wypowiadają umowy. Spowodowane jest to tym, że klienci w momencie otrzymania informacji o podwyżce nie dostają wyjaśnień czy będą chronieni lepiej.
W obecnej sytuacji przewagę mogą uzyskać firmy, które zaproponują „coś” w zamian za podniesienie abonamentu. Może to być integracja z urządzeniami Smart Home. Również może to być aplikacja mobilna pozwalająca zdalnie sterować urządzeniami. Mogą to być również usługi centrum monitorowania ułatwiające życie klientowi. Dlatego takimi usługami mogą być np. zdalne uzbrojenie systemu w przypadku, gdy klient zapomni lub nie może tego zrobić osobiście.